Scroll
Solgt

En del af LAIT solgt

Men til hvem og hvorfor?

Henover sommerferien har jeg solgt 49% af LAIT til Bjørn Smidt - men hvorfor sælge og hvorfor til Bjørn?

Da Benjamin og jeg startede LAIT tilbage i 2007, var det egentlig uden den store fremtidsplan. Hvis vi kunne tjene et par fornuftige lønninger og så eller få lov til at arbejde med webudvikling, så ville vi være glade. Det med at arbejde med webudvikling fik vi fra første dag, hvorimod det med de gode lønninger var noget vi måtte vente længere tid på. Dengang kendte jeg også Bjørn. Først og fremmest fra basketballbanerne i teenageårene, men også fordi vi var i samme båd som nystartede iværksættere. Han havde startet sin virksomhed DK Online et par år før LAIT blev født, og allerede dengang lærte vi af hinanden.

Benjamin forlod LAIT tilbage i 2012, og inden da havde vi fået en forsmag på hvad det ville sige at forsøge at bygge en organsation. Som så mange andre før os (og sikkert også efter) erfarede vi, at det er svært at skalere. I 2013 og 2014 tog jeg så de første skridt ud i at lave en mere struktureret plan for hvor LAIT og jeg selv skulle hen, og selv om et helt eller delvist salg af LAIT ikke umiddelbart var en del af planerne, skulle det vise sig, at der alligevel åbnede sig nogen muligheder. Bjørn havde i mellemtiden bygget landets bedste (måske nordens bedste?) organisation indenfor betalingsbranchen (med DK Online), og det var så interessant for nogen af de helt store spillere, at Bjørn solgte DK Online til en kapitalfond i 2015. DK Online blev en del af Bambora-koncernen og Bjørn fortsatte som Direktør for Bambora Danmark indtil april i år. Undervejs talte Bjørn og jeg meget om mulighederne for samarbejde, og nu er muligheden til stede og den tager vi.

Bjørn kommer ind i en allerede sund forretning. LAIT har haft vækst hvert eneste år siden starten, 4 gazelle-statuer har vi fået undervejs, vi har tjent penge, og vi er i eliten inden for vores arbejdsområder. Vi løser store opgaver for en række prominente kunder - løsninger og kunder vi er stolte af. Men vi skal være endnu bedre! Og det er vi allerede i gang med at blive. Alene i 2018 har vi styrket organisationen med ikke mindre end 6 ansættelser, nye kunder er kommet til, og omsætning og resultat for første halvår er det bedste nogensinde.

Betyder alt det her så noget for kunde eller medarbejder hos LAIT? Det gør det i hvert fald. LAIT vil blive endnu bedre rådgivere, levere endnu bedre løsninger, uddanne vores personale endnu bedre og vi vil blive endnu skarpere på, hvilke opgaver vi kan og skal løse for vores kunder i fremtiden.

Fyens Stiftstidende har i øvrigt skrevet om salget af LAIT her.