Har du styr på dit virtuelle netværk?

  • #knowhow
Nr. 18

Corona-krisen har rystet vores hverdag. Det har for nogle givet tid og overskud til at pleje deres virtuelle netværk på Linkedin, mens andre er blevet sendt i en uheldig situation, hvor man enten bliver fyret eller ser sit livsværk som selvstændig smuldre mellem fingrene. Alle vil stå med spørgsmålet; Er mit netværk stærkt nok til at få mig videre?

Jeg har set det ofte på Linkedin - sætningen der starter med: “Så blev det min tur til at være på jobjagt, så nu prøver jeg Linkedin”. Man kan naturligvis være heldig og skyde papegøjen, men udgangspunktet vil være, at man med sådan en post tit er flere år bagud i processen. Ikke dermed sagt, at man ikke skal åbne muligheden alligevel. 

I 2019 brugte 58 % af både offentlige og private virksomheder deres netværk, da de senest skulle ansætte en medarbejder (ifølge Ballisager). Det er da vist værd at tage med i betragtningen. For små private virksomheder er tallet helt oppe på 70 %. Dit netværk er derfor virkelig vigtigt. “Så blev det min tur’’ udvider ikke dit netværk, men formår at åbne muligheder for det, du allerede har. Det er også nu, at jeg skal skynde mig at slå fast, at intet kan konkurrere med et bredt og personligt netværk, der er bygget op om tætte personlige relationer gennem mange år. Men det vi vil tage fat i i dag, er at formaliserede netværk og platforme. Vi skal udvide og udnytte det virtuelle netværk.

Linkedin – hvad kan det?

Linkedin er en fantastisk erhvervsmæssig platform, som blev lanceret tilbage i 2003. Hovedformålet med netværket er at give brugerne mulighed for at lave en CV-agtig præsentation af uddannelse, erhvervserfaring og kontaktinformation samtidigt med, at man opbygger et netværk af kontakter og anbefalinger. Linkedin giver os nemt og tilgængeligt adgang til et stort publikum - som vi kan inspirere, og som kan inspirere os. 

Alt dette leder naturligvis frem til ønsket hos de fleste - at skabe interesse for ens person eller produkt. Ofte en blanding af begge. For Linkedin giver os muligheden for at skabe en virtuel identitet, som danner grobund for de budskaber, som vi gerne vil levere via posts, indlæg og kommentarer. Hvis man bygger det rigtigt op, så kan man efter min mening både brande sig selv og virksomheden, man repræsenterer. Linkedin elsker, når du er aktiv. Hvad enten det er med posts, likes, delinger eller kommentarer.

netvaerk-linkedin-lait

‘’Men... Jeg ved ikke hvad jeg skal poste…’’

Min oplevelse er, at de fleste faktisk er deres egen begrænsning, uanset om vi snakker Linkedin eller fysisk netværk. Spørgsmålet de fleste stiller sig selv er ofte, om det virkelig er relevant for andre, hvad vi render rundt og laver. Svaret er ganske simpelt et rungende ja.

Det kræver en rytme og en vis frekvens på antallet af dine interaktioner. Posts behøver ikke altid handle om dig selv eller din virksomhed. Du kan sagtens være den gode ambassadør for en anden - det virker ret godt og har stor betydning for den, du agerer ambassadør for.

Linkedin kan være et brugbart forum, hvor det er muligt at diskutere relevante arbejdsudfordringer med ligesindede, der højst sandsynligt har oplevet eller oplever samme udfordringer i deres virke. Det rigtig gode netværk skaber en ramme, hvor du frit og sårbart kan diskutere emner, som kan være svære at diskutere internt i din virksomhed, hvor der er hensyn at tage til både personlige og strukturelle forhold. 

Hvad fungerer?

Den gode og effektive netværker formår at formidle sin identitet/personlighed i samværet med andre. En stærk og god balance mellem at “sælge” sin vare og være oprigtigt interesseret i andre. Også selvom der ikke lige venter et salg til den pågældende lige om hjørnet. Min erfaring er, at den sidste del er vanskelig for mange. Det handler om at være og fremstå troværdig, og i den grad turde at stå ved den man er. Det er dog med platformen som med relationer i det virkelige liv - de skal fodres, vandes og holdes ved lige. Ellers ender du med at tale for døve ører. 

Fem gode råd til brugen af Linkedin:

  • Læg en strategi for din brug af Linkedin - hvad kan du bidrage med og hvordan

  • Prioritér tid til at udføre strategien

  • Dine posts skal beskrive din arbejdsmæssige hverdag - hvad hjælper du dine “kunder” med og hvorledes løfter du deres forretningsmæssige “værdi”

  • Find din virtuelle identitet og vær tro mod den

  • Og vigtigst af alt - gør det. Tro på det - og tro på, at du bidrager med noget

Så er det nu!

Det er tid til at finde yndlings-koppen frem, fylde den med din foretrukne varme drik og gå i gang med at optimere din Linkedin-profil og dit virtuelle netværk. Du ved alt, hvad du skal vide. Nu skal du bare handle på det. Netværk kan være en vej til din nye kunde, dit nye job eller ny viden. God arbejdslyst.