Har du styr på dit virtuelle netværk?

  • #knowhow
Nr. 18 01.04.2020

Corona-krisen har rystet vores hverdag. Det har for nogle givet tid og overskud til at pleje deres virtuelle netværk på LinkedIn, mens andre er blevet sendt i en uheldig situation, hvor man enten bliver fyret eller ser sit livsværk som selvstændig smuldre mellem fingrene. Alle vil stå med spørgsmålet; Er mit netværk stærkt nok til at få mig videre?

Vi ser det ofte på LinkedIn - sætningen der starter med: “Så blev det min tur til at være på jobjagt, så nu prøver jeg LinkedIn”. Man kan naturligvis være heldig og skyde papegøjen, men udgangspunktet vil være, at man med sådan en post tit er flere år bagud i processen. Ikke dermed sagt, at man ikke skal åbne muligheden alligevel. 

I 2019 brugte 58 % af både offentlige og private virksomheder deres netværk, da de senest skulle ansætte en medarbejder (ifølge Ballisager). Det er da vist værd at tage med i betragtningen. For små private virksomheder er tallet helt oppe på 70 %. Dit netværk er derfor virkelig vigtigt. “Så blev det min tur’’ udvider ikke dit netværk, men formår at åbne muligheder for det, du allerede har. Det er også nu, at jeg skal skynde mig at slå fast, at intet kan konkurrere med et bredt og personligt netværk, der er bygget op om tætte personlige relationer gennem mange år. Men det vi vil tage fat i i dag er formaliserede netværk og platforme. Vi skal udvide og udnytte det virtuelle netværk.

LinkedIn – hvad kan det?

LinkedIn er en fantastisk erhvervsmæssig platform, som blev lanceret tilbage i 2003. Hovedformålet med netværket er at give brugerne mulighed for at lave en CV-agtig præsentation af uddannelse, erhvervserfaring og kontakt information samtidigt med, at man opbygger et netværk af kontakter og anbefalinger. LinkedIn giver os nemt og tilgængeligt adgang til et stort publikum som vi kan inspirere, og som kan inspirere os. 

Alt dette leder naturligvis frem til ønsket hos de fleste: At skabe interesse for ens person eller produkt. Ofte en blanding af begge. For LinkedIn giver os muligheden for at skabe en virtuel identitet, som danner grobund for de budskaber, som vi gerne vil levere via posts, indlæg og kommentarer. Hvis man bygger det rigtigt op, så kan man efter min mening både brande sig selv og virksomheden, at man repræsenterer. LinkedIn elsker når du er aktiv. Hvad enten det er med posts, likes, delinger eller kommentarer.